Zvolte měnu: CZK EUR USD

Přihlášení Registrace

Podložkování ozubených kol

Váš košík je prázdný Menu

Aktuality

Podložkování ozubených kol

15. 09. 2018

Nedávno jsme přidali do nabídky našeho eshopu vymezovací podložky. Vymezovací podložky slouží k vymezování vůle mezi ozubeným kolem a mechaboxem elektrické airsoftové zbraně. Naše podložky jsou vyrobeny z planžetové oceli o síle 0,1mm. Rozhodně nedoporučejeme používat podložky z neželezných kovů (např. měď nebo zinek), protože i podložky jsou hodně namáhané a mohli způsobit zničení ozubených kol např. vlivem zadření podložky nebo jejího roztržení. Přinášíme stručný návod k podložkování ozubených kol.

Pro podložkování doporučujeme používat právě sílu podložek 0,1mm, kvůli jemnějšímu nastavení mezer.

Podložkování ozubených kol není žádná věda, nicméně, pokud to má být udělané pořádně, je potřeba si s tím trochu pohrát. Ozubená kola jsou nejčastěji tři, můžou být i čtyři, ale dnes se budeme věnovat standardu tří kol. Pro názornost ukážeme podložkování ozubených kol v CNC loweru děleného mechaboxu V2.

Foto č.1 - Motorové kolo je umístěno nejblíž motoru a přenáší otáčky motoru na středové kolo, zároveň má ze všech kol nejvyšší otáčky. Motorové kolo má na sobě "rohatku" kterou se zajišťuje protočení kol při nedotažení pístu pomocí západky zpětného chodu.

retroarms-cnc-ozubena-kola-1

Foto č.2 - Středové kolo přenáší otáčky z motorového kola na pístové kolo.

retroarms-cnc-ozubena-kola-2

Foto č.3 - Pístové kolo přenáší otáčky ze středového kola na píst.

retroarms-cnc-ozubena-kola-3

Pro správný chod ozubených kol potřebujeme kvalitní ložiska, buď kluzné nebo kuličkové, rozdíl a použití popisujeme v tomto článku, dále podložky a vazelínu. Pro pohodlné vypodložkování doporučujeme mechabox zbavit většiny vnitřních dílů, pro snadnější manipulaci.

Foto č.4 - Spodní část děleného mechaboxu před výměnou ozubených kol.

retroarms-podlozkovani-ozubenych-kol-1

Pracovní postup podložkování ozubených kol

Začínáme vždy vyčištěním mechaboxu a správným usazením ložisek, buď nalisování nebo nalepením, postup v tomto článku.

Foto č.5 - Z mechaboxu jsou odebraná kola, spoušťové kontakty. Čištění provádíme čistícím přípravkem Loctite SF 7063 (foto č.6).

retroarms-podlozkovani-ozubenych-kol-2

retroarms-podlozkovani-ozubenych-kol-3

Foto č. 7 - Vyčištěný mechabox. Ještě jej zbavíme zbytků dílů a vyměníme ložiska.

retroarms-podlozkovani-ozubenych-kol-4

Foto č.8 - Usazené kluzné ložiska v kombinaci s kuličkovým ložiskem na motorovém kole.

retroarms-podlozkovani-ozubenych-kol-8

Ložiska je potřeba opravdu usadit správně, musí být zároveň nebo pod povrchem mechaboxu. Pokud by příruba ložiska vystupovala nad povrch mechaboxu může dojít k přidírání jedním z ozubených kol. Jestliže jsou ložiska ve správné pozici začneme nasazením dvou podložek o síle 0,1mm na středové kolo pro levou polovinu mechaboxu (mechabox rozdělujeme na levou a provou polovinu, přičemž označení stran vychíází z pohledu střelce, takže levá polovina je ta tvarově složitější, kam se instalují např. spoušťové kontakty). 

Foto č.9 - Správná, respektive minimální vůle mezi středovým kolem a mechaboxem.

retroarms-podlozkovani-ozubenych-kol-5

Ozubené kolo se nesmí o nic přidírat. Některé ozubené kola jsou křivé a je potřeba na levou stranu mechaboxu nasadit podložky např. o síle 0,5mm (5 x 0,1mm podložka). Zatím žádnou vazelínu neaplikujeme.

Foto č.10 - Nulová mezera = zadření středového kola o mechabox.

retroarms-podlozkovani-ozubenych-kol-6

Foto č.11 - Přiklopíme pravou polovinu mechaboxu a zkontrolujeme mezeru. Odhadneme rozměr mezery, odklopíme pravou polovinu mechaboxu a na osičku středového kola nasadíme potřebný počet podložek.

retroarms-podlozkovani-ozubenych-kol-7

Opět přiklopíme mechabox a utáhneme šrouby. Je to sice pracnější varianta, ale máme jistotu, že práce bude mít dokonalý výsledek (mechabox se dá stisknout i v ruce, ale výsledek podložkování nemusí být úplně přesný, proto doporučujeme vždy špoužít šrouby). Nyní zjistíme, jestli se středové kolo otáčí, případně pinzetou zatlačíme přes ložisko na kola a zjistíme vůli. Pokud se středové kolo vůbec neotáčí, je potřeba odebrat minimálně jednu podložku 0,1mm. Tento postup opakujeme do doby, než se ozubené kolo volně otáčí a nemá boční vůli

Foto č.12 - V našem případě mají ozubená kola vysoké osičky, které přečnívají z ložiska, proto je potřeba změnit poměr rozložení podložek. To znamená, že na levou stranu přidáme 3 podložky z pravé strany, takže kolo se bude točit stejně, akorát bude mít větší mezeru od mechaboxu.

retroarms-podlozkovani-ozubenych-kol-9

Foto č.13 - změněný poměr podložek oproti původnímu plánu. Kolo má viditelně větší mezeru od mechaboxu.

retroarms-podlozkovani-ozubenych-kol-10

Po dokončení tohoto úkonu pokračujeme u motorého kola. Na osičku motorového kola pro levou polovinu mechaboxu dáme o minimálně 0,1mm víc podložek než na středové kolo. Je to z důvodu aby o sebe kola nedřely. Z důvodu (někdy a některých) křivých ozubených kol je někdy potřeba dát víc podložek např. 0,3mm (3 x 0,1mm podložek).

Foto č. 14 - Podložky na motorovém kole.

retroarms-podlozkovani-ozubenych-kol-11

Foto č. 15 - Důležitá mezera mezi motorovým a středovým kolem. Pokud by mezera mezi koly nebyla, kola by se přidíraly, nebo v horším případě by se zasekli a mohlo by dojít k vylomení zubu.

retroarms-podlozkovani-ozubenych-kol-12

Přiklopíme pravou polovinu mechaboxu a přitáhneme šrouby. Jako u středového kola zjistíme vůli pomocí pinzety a vyplníme ji podložkami.

Opět mechabox sešroubujeme a zjistíme, jestli se obě kola volně otáčí, pokud ne, ubereme na motorovém kole potřebný počet podložek, tak aby se kolo volně otáčelo, ale nemělo stranovou vůli. Je nutné hlídat aby o sebe kola při otáčení nedřeli, což by při střelbě zatěžovalo víc motor a do mechaboxu by se uvolňovali nežádoucí ocelové pilinky. Tento postup opakuje do doby, kdy se budou obě kola v sešroubovaném mechaboxu volně otáčet bez stranové vůle.

Jako poslední nasadíme opět o min. 0,1mm víc podložek (než na středové kolo) na pístové kolo na levou stranu mechaboxu a vložíme do mechaboxu, přiklopíme pravou polovinu a sešroubujeme. U pístového kola je důležité pohlídat aby nedřelo o výstupek v mechaboxu, pokud by pístové kolo dřelo, je nutné zvýšit počet podložek tak, aby byla dostatečná mezera mezi kolem a mechaboxem.

Foto č. 16 - Poslední mezera mezi pístovým kolem a mechaboxem., kterou vyplníme podložkami.

retroarms-podlozkovani-ozubenych-kol-114

Foto č. 17 - Pinzetou zkontrolujeme přes ložisko vůli kol. Šrouby musí být dotaženy (foto č.18). Pokud jsme postupovali pečlivě, neměli by jsme zjistit žádnou, respektive minimální (zdravou) vůli.

retroarms-podlozkovani-ozubenych-kol-13

retroarms-podlozkovani-ozubenych-kol-15

Správně vypodložkovaná ozubené kola by měli mít i na kluzných ložiscích perfektní chod téměř bez odporu. Video ukazuje hladký kol BEZ VAZELÍNY. Po aplikaci vazelíny se ještě sníží odpor ozubených kol.

 

Při podložkování ozubených kol nastat situace, že bez podložky má kolo vůli a po přidání podložky se kolo hůř otáčí, v tom případě je lepší podložku vynechat a mít na kolech tzv. zdravou vůli, než na "krev" podložená kola. Po vypodložkování doporučuji "nalepit" vazelínou podložky k osičkám ozubených kol tak, aby podložky držely, protože je potřeba kola vyndat z mechaboxu pro instalaci ostatních vnitřních dílů.

Další video ukazuje roztočení ozubených kol stlačeným vzduchem. Je to poslední důkaz, že se ozubená otáčí volně, bez zadírání.

 

Na konec namažeme tenkou vrstvou vazelíny všechny místa ozubených kol, které se o sebe otírají jako např. zuby, osičky. Není potřeba mazat plochy kol. Přebytek vazelíny se zbytečně uvolňuje do mechaboxu a může způsobit zkrat elektroniky např. procesorové jednotky, pokud je integrovaná v mechaboxu. V našem servisu používáme vazelínu Loctite 8103 (foto č.19).

retroarms-podlozkovani-ozubenych-ko-17

Z důvodu různě velkých ozubených kol, vyrobených s různými tolerancemi o různých rozměrech, různých výškach osiček neexistuje přesný návod na počet nasazených podložek na konkrétní kolo. Tento návod lze považovat pouze za "orientační". Přesná konfigurace podložek závisí na mnoha faktorech. Vazelínu lze použít v podstatě jakoukoliv, kromě silikonové, která má vysokou hustotu a má efekt lepidla (silikonová vazelína se používá mimojiné pro izolaci elektrických zaízení, proto ji nedoporučujeme pro mazání rotačních částí. Mazání není potřeba přehánět, stačí nanést tenkou vrstvu vazelíny plochy, které se nazvzájem dotýkají. 

Zpět na novinky